Podzimní svátky „Republiky“ v 2. B
I v tomto školním roce pokračujeme v seznamování se s významnými historickými událostmi našeho státu. A jak?
- Začali jsme hodně netradičně a díky naší fantazii jsme si pohráli s mapou České republiky. Co by na to asi říkal “náš” patron sv. Václav.
- Připravujeme rekvizity k projektu Svoboda, cvičíme na “spartakiádní vystoupení”.
- Připomněli jsme si svátek Den vzniku samostatného československého státu a za poslechu státní hymny pozdravili T. G. Masaryka.
- Co je to svoboda? Děti z “druhé bé” si pod tímto slovem představují třeba i jít na hokej nebo do mekáče, lítat jako pták apod. Kája to vystihla moc pěkně - k obrázku boty doplnila, že se může volně svobodně pohybovat.
- Některé okamžiky z českých dějin 20. století nejsou zrovna veselé, třeba jako hudba Bohuslava Martinů (Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány), kterou skládal i v době Mnichovské dohody.
- Vojenské čepice, vlajky, prvomájová mávátka jsou jen některé rekvizity, které malujeme nebo vyrábíme v hodinách výtvarné a pracovní výchovy. Snad nejpovedenější výtvarné dílo, které bylo pro všechny velkým překvapením, byl portrét Václava Havla.
Cestička k domovu
známě se vine -
hezčí je, krásnější
než všecky jiné.
Douška a šalvěje
kolem ní voní,
nikde se nechodí
tak jako po ní.
A kdybych ve světě
bůhvíkam zašel,
tu cestu k domovu
vždycky bych našel.
A kdybych ve světě
smutně se míval,
na téhle cestičce
vždy bych si zpíval.
- Čtenářskou dílnu jsme věnovali spisovateli a bývalému prezidentovi Václavu Havlovi. Napsal totiž i krátkou pohádku Pižďuchové, kterou věnoval dětem. V závěru jsme také vyslali vzkaz Čechům (třeba ten od Jendy): "Nenechte si vzít svobodu!"
- Zdramatizovali jsme významné události z českých dějin 20. století a krátké vystoupení jsme předvedli starším spolužákům. Potěšilo nás, že se představení líbilo.
Připomínat dětem dějiny je nutnost, abychom neudělali dvakrát stejnou chybu. My je zdramatizovali a na vlastní kůži si tak vyzkoušeli, jakou radost lidé prožívali třeba za první republiky a jak se asi cítili za války nebo třeba během okupace. Děti si také uvědomily, že být svobodným nemusí být vždy samozřejmostí a že přátelství a vzájemný respekt ke svobodě rozhodně patří.